Juttelin pitkään lapsuudenystäväni T:n kanssa raskaista asioista. En tiennyt, että en ollutkaan tehnyt aikoinani mitään niin anteeksiantamatonta kuin olin luullut. Vähän taustaa. Tutustuimme aikoinaan ekalla luokalla. Asuimme lähes vierekkäin, eri teillä mutta lähellä kuitenkin. Olimme ylimmät ystävät. Joukkoomme astui kaksi tyttöä M ja M lisää kolmannella tai neljännellä luokalla ja vielä yksi L vähän myöhemmin. Ala-asteen viimeisellä luokalla ystävyys alkoi rakoilla erilaisten mielenkiinnon kohteiden vuoksi ja ties mistä syistä. Ylä-asteella minä koin ensimmäisen seurustelusuhteeni ja sain pari kaveria lisää ja etäännyin entisestään lapsuuudenystävistäni. Ylä-asteen viimeisellä luokalla T:n äiti kuoli äkillisesti ja minä koin itseni täysin riittämättömäksi auttamaan millään tavoin T:tä. L vieraili usein T:n luona ja me muut koimme itsemme todella epäonnistuneiksi. Olimme vielä kuitenkin myöhemmin 16 ikäisenä kavereita jonkin verran. Lukion aikana eriydyimme aika lopullisesti heidän mennessä eri luokalle kuin minun.

Sittemmin T on muuttanut samalle paikkakunnalle kuin missä asun. Olemme nähneet satunnaisesti, käyneet kerran kahvillakin. Nyt olemme nähneet kuin sattuman kaupalla monesti käydessämme syömässä ruokatunnilla samassa paikassa. Tänään, juuri äsken kyselin autokyytiä huomiseksi, kun olemme poikaystävän kanssa menossa samaan suuntaan viikonlopuksi. Jotenkin ajauduin puhumaan vanhoista asioista ja esittämään asioita, joita en ollut koskaan sanonut liittyen eriytymiseemme jne. Huomasin, että olin murehtinut lähes turhaan esimerkiksi T:n äidin kuolemaan liittyviä asioita. Olin aivan itkun partaalla kirjoittaessani auki möykkyä, joka oli vuosia minua painanut. Kävin välillä vessassa niistämässäkin. Nyt tuntuu jokseenkin helpottavalta.

Silti en vielä tiedä haluaisiko hän uudestaan kaveriksi ehkä jopa ystäväksi minun kanssani. minusta tuntuu, että sen kysymyksen esittäminen on todella vaikeaa. Niin kuin siinä olisi jokin näkymätön muuri, jota kumpikaan ei uskalla ylittää. Tosin voihan olla että kuvittelen vain senkin.